STIRI DE LA SKODA
29.05.2020

Arta camuflajului

De la rolul functional, la arta
Arta camuflajului

› Foliile de camuflaj ascund contururile si estompeaza liniile noi de design

› Artistii specializati in camuflaj au muncit 120 de ore pentru a deghiza modelul pur electric ŠKODA ENYAQ iV

› Maratonul testarilor pentru pregatirea lansarii productiei de serie se desfasoara pe toate continentele planetei

 

Mladá Boleslav, mai 2020 – Ceea ce atrage cel mai mult atentia asupra automobilelor de teste este de regulă chiar camuflajul lor, ce are de fapt menirea de a le ascunde. Dar atunci, de ce se complica ŠKODA atat de mult? Este vorba de mai mult decat doar de desene colorate, caci cei care vad automobilele pe care ŠKODA le foloseste in testari pot ghici doar vag ce anume se ascunde sub folie. Iar aceasta disimulare este foarte importanta, avand in vedere ca producatorul ceh de automobile isi testeaza noile modele deja cu mult timp inainte de a le prezenta in premiera. De aceea, la momentul lansarii, modelele noi au parcurs deja 2 milioane de kilometri in teste, in conditii reale de rulare. Iar de cele mai multe ori, testele acestea au loc pe drumuri publice obisnuite. Modelele desenate pe folia de camuflaj protejeaza designul modelelor noi si noile lor detalii de ochii curiosi, folosind tehnici de iluzionare optica, pentru a induce privitorul in eroare.

 

Inainte ca ŠKODA sa prezinte un nou model publicului international, prototipurile au petrecut deja mii de ore pe piste de testare si in camere climatice si au parcurs deja 2 milioane de kilometri in teste. Maratonul testarilor pentru pregatirea lansarii productiei de serie se desfasoara pe toate continentele, caci automobilul ce va intra in productia de serie va trebui sa fie la fel de fiabil atat la temperaturi negative, ce scad chiar si sub 30 de grade Celsius, cat si in zonele toride, unde termometrele urca uneori chiar si peste 40 de grade Celsius. Programele stricte si complexe de testare trec astfel automobilele prin temperaturi extrem de ridicate, prin umiditate mare, precum si prin praf dens în off-road, dar si prin temperaturi arctice, prin zapada si pe suprafete acoperite de gheata. Si, desigur, si prin traficul rutier uzual.

 

Florian Weymar, Directorul departamentului de Dezvoltare de Ansamblu a Autoturismelor de la ŠKODA explica: ”Camuflajul are rolul de a face automobilele de nerecunoscut, dar aceste automobile camuflate trebuie totodata sa respecte si alte criterii, inclusiv regulile uzuale impuse autovehiculelor ce circula pe drumurile publice. De aceea, fiecare prototip trebuie sa aiba, de pilda, lumini functionale de semnalizare si de frana, precum si un set complet de senzori. De asemenea, trebuie avuta in vedere munca pilotilor de teste si a inginerilor pentru fiecare calatorie. Astfel, in general, prizele de aer nu trebuie influentate in niciun fel si gurile de ventilatie de la interior nu trebuie acoperite, pentru ca masuratorile din testari sa fie cat mai apropiate de valorile pe care le va inregistra la randul sau si automobilul final de productie. La interior este esential ca soferul sa poata vedea instrumentele de pe bord si sa aiba in permanenta acces la elementele principale de control.”

 

Mentinerea suspansului pana la momentul premierei
Pentru a proteja prototipurile de ochii curiosi ai jurnalistilor, fotografilor si concurentilor, automobilele sunt camuflate cu grija inainte de lansare. Astfel, inovatiile tehnice, elementele noi de design si detaliile ingenioase vor ramane cat mai mult timp secrete. Ochii iscoditori vor cauta in van sigla ŠKODA pe oricare dintre automobilele de teste ale marcii. Iscoadele cu camere video profesioniste sau cu smartphone-urile la indemana sunt interesate mai ales de trasaturi distinctive, contururi sau elemente ale caroseriei, inclusiv faruri, grila radiatorului sau posteriorul, motiv pentru care zonele acestea sunt de regula acoperite si mai temeinic, sau deghizate cu elemente false atasate temporar. Modelele foliilor de camuflaj sunt folosite si pentru a ascunde contururile caroseriei si liniile de design. Chiar si geamurile laterale sunt partial ”impachetate” pentru a ascunde designul liniei geamurilor laterale.

 

Reguli similare se aplica si interiorului, caci si designul interior apropiat de versiunea finala ce va intra in productia de serie trebuie ascuns de obiectivul iscoditor al fotografilor, deoarece uneori autoturismele de teste trebuie parcate in zone publice, de exemplu la alimentarea in statiile  publice. Astfel, in interiorul automobilelor de teste sunt folosite, de exemplu, materiale textile negre, care pentru a putea fi scoase cu usurinta inainte de a continua calatoria sunt croite in huse separate pentru bord, panoul de instrumente, display-ul central, sistemul de infotainment, consola centrala, elementele de comanda sau gurile de ventilatie. ŠKODA utilizeaza aceste tehnici meticuloase si detaliate de camuflaj pana la momentul prezentarii oficiale a noului model, mentinand suspansul in randurile clientilor si ale reprezentantilor din media, pana in momentul dezvaluirii oficiale.

Camuflajul: de la rolul functional, la arta
Artistii specializati in camuflaj sunt cei care concep designul camuflajului noilor modele ŠKODA si cei care transpun conceptul in practica. In calea imaginatiei si creativitatii artistilor nu sunt puse prea multe obstacole. Ei se joaca de fiecare data cu diverse desene, cu efecte 3D si contraste de culoare, cu scopul de a insela ochiul privitorilor. Uneori, ei chiar ascund mesaje în camuflaj, precum hashtag-ul contului de Twitter @skodaautonews. Colantarea automobilului cu forma finala a camuflajului se face manual si durează mai multe ore.

 

La evenimente speciale, specialistii in camuflaj colaboreaza cu expertii in marketing de la ŠKODA pentru a dezvolta solutii deosebit de impresionante. Astfel, pentru ultima etapa a Tour de France 2016, de pilda, SUV-ul KODIAQ a preluat rolul de deschizator de pluton, inca inainte de a fi lansat oficial. De aceea, automobilul a aparut la eveniment camuflat in haina rosie cu gri si negru, atragand atentia tuturor la marea procesiune de pe Champs-Elysées. In 2019, cu putin timp inainte de premiera sa mondiala, a patra generatie ŠKODA OCTAVIA a putut fi vazuta in Cehia, pe strazile Pragai si ale orasului Mladá Boleslav, purtand un camuflaj special, galben cu portocaliu, ca parte a jocului “Catch me if you can” destinat fanilor ŠKODA. Fanii care au postat atunci pe Facebook, Twitter sau Instagram pozele pe care au reusit sa le surprinda cu aceste automobile camuflate au putut castiga o invitatie exclusiva la premiera mondiala de la Praga. Prototipurile pentru SCALA au fost camuflate cu un design alb-albastru.

 

Iar cei care se afla in aceasta perioadă in zona sediul principal ŠKODA din Mladá Boleslav, ar putea surprinde prototipul ŠKODA ENYAQ iV in camuflaj cu fatete verde cu alb si gri, ce creeaza efecte 3D amagitoare. Artistii specializati in camuflaj au lucrat in total 120 de ore la dezvoltarea conceptului de deghizare a acestui SUV pur electric, folosind in acest sens aproximativ 18 metri patrati de folie de camuflaj. ŠKODA ENYAQ iV va fi prezentat in premiera mai tarziu anul acesta. Dar expertii in camuflaj nu vor avea prea mult timp la dispozitie sa se relaxeze, deoarece pana la finele anului 2022 vor fi lansate in total zece modele din familia electrificata ŠKODA iV.